معرفی گروه

حقوق نفت و گاز

گروه حقوق نفت و گاز

در چند دهه اخير مراكز دانشگاهي جهان شاهد پديد آمدن و رشد فراگير رشته هاي جديد و با اهميتي در حوزه علوم انساني ناظر بر مساله نفت و گاز در ابعاد حقوقي، اقتصادي و مديريتي بوده اند.
اين رشته ها كه به صورت ميان رشته اي و با پيوند موضوعي با رشته هاي مختلف علوم انساني تاسيس شده اند به سرعت در حوزه هاي مختلفنظري و كاريردي توسعه يافته اند، اما متاسفانه در كشورهاي توليد كننده نفت وگاز استعمار نوين در پي آن بوده كه با دريافت امتيازات و انعقاد قراردادهاي يكجانبه منابع خود را از حيث تامين انرژي دنبال كرده ولذا بسترمطالعات دانشگاهي و تربيت نيروي انساني متخصص بومي در اين كشورها، به طور مناسب شكل نگرفته است.
كمبود نيروهاي متخصص ومتعهد بومي در وزارت نفت جهت انجام مذاكرات و عقد قراردادها مشكلي است كه در طول تاريخ و بخصوص بعد ازانقلاب اسلامي پيش روي مسئولان كشور بوده است.
در راستاي حل اين مشكل، تاسيس رشته حقوق نفت وگاز در دانشگاه علم و فرهنگ كاري پیشرو در سطح كشور مي باشد.
در حقيقت، اين رشته يک دوره جامع جهت آموزش تمامي ابعاد حقوقي مرتبط با حوزه نفت و گاز است، که از طریق  اساتید نام آور این حوزه در دانشگاه علم و فرهنگ ارائه می شود.
مدت دوره و ساير مشخصات
طول دوره كارشناسي ارشد حقوق نفت و گاز سه سال مشتمل بر سه نيمسال آموزشي و دو نيمسال پژوهشي است و نظام آموزشي به صورت واحدي مي باشد كه در آن 22 واحد به صورت درس هاي اصلي و 10 واحد اختياري در سه نيمسال و پايان نامه 4 واحد نيز در طول دو نيم سال بعدارائه مي شود.
درس هاي اين دوره جنبه نظري و پژوهشي داشته و ضرورت دارد به جنبه تجربي و كاربردي نيز توجه شود.
طول هر نيمسال تحصيلي 31 هفته آموزشي كامل است و هر واحد درسي نظري به مدت
31 ساعت خواهد بود.
همچنين هر دانشجو موظف است دروسي را  با مقدار 6 واحد درسی تحت عنوان دروس جبراني بگذراند.